Hvor langt er din arbeidsplass kommet?

De mest foroverlente virksomhetene bruker mobile løsninger til å effektivisere produksjon, leveranser og kundeopplevelser. Techstep har utviklet et rammeverk for å kartlegge mobil modenhet o...
Les mer
Alle blogginnlegg

Derfor er Mac billigere enn PC for bedriften

Raskere å komme i gang, rimeligere å bruke, mindre behov for brukerstøtte og betydelig høyere restverdi. Her er årsakene til at en dyr Mac koster bedriften mindre enn en billig PC.

Mac er den foretrukne laptopen på hjemmebane og særlig blant studenter. Men på kontoret er det som regel PC som gjelder. Prisforskjellen har vært den oppgitte årsaken.

IBM, som selv har vært verdens største PC-produsent, har imidlertid oppdaget at Mac har egenskaper som snur denne sannheten på hodet når man avdekker bedriftens totale kostnad ved å eie Mac kontra PC.

Macen kommer ferdig med grunnleggende programvare, Macen er allerede registrert på bedriften i Apples Device Enrollment Program (DEP) og bedriftens egne valg av programvare blir sendt ut sømløst til hver enkel maskin.

Kort oppsummert

  1. La oss begynne med det åpenbare: Innkjøpsprisen for en Mac er som regel høyere enn en sammenlignbar PC. Men hva om følgende kunne bevises med fakta?

    Det er mindre ressurskrevende for IT-avdelingen å sette opp Mac enn PC.

  2. Det er rimeligere å beskytte Mac mot datavirus.

  3. Verktøyene for å styre bedriftens park av Macer er rimeligere enn for PC.

  4. IT-avdelingen bruker mindre tid på å gi support til Mac-brukerne.

  5. En Mac har en betydelig høyere rest- og salgsverdi enn en PC etter to til fire år

  6. Kommer raskere og rimeligere i gang

Når den ansatte mottar en Mac er den urørt av IT-avdelingen – og den samme som om man kjøper den i butikken. Den kommer ferdig med grunnleggende programvare som bedrifter må kjøpe i tillegg på PC. Macen er allerede registrert på bedriften i Apples Device Enrollment Program (DEP) og bedriftens egne valg av programvare blir sendt ut sømløst til hver enkel maskin. Og prisen på styringsverktøyene som større bedrifter må ha, for eksempel Airwatch for Mac og Intune og SCCM, er rimeligere i Mac-sfæren.

Krever mindre support

Mens dette i praksis er engangskostnader, er support av brukerne en kostnad som løper i hele maskinens levetid. I et land som Norge, med et høyt lønnsnivå, kan dette være spesielt kostnadsdrivende for bedriften. Fra uventet hold er det nå kommet en solid sammenligning hvor mye brukerstøtte som kreves for henholdsvis Mac og PC.

IBM mener at totalkostnaden ved å eie en PC tre ganger dyrere enn ved å eie en Mac

IBM er – tro det eller ei – blant verdens aller største brukere av Mac. Et drøyt år etter at de startet sitt Mac@IBM-program hadde hver fjerde av konsernets nesten 400.000 ansatte fått seg Mac til jobben. De store tallene har gitt gode muligheter til grundig analyse av de relative kostnadene ved å bruke Mac sammenlignet med PC.

Her er noen mildt sagt tankevekkende funn fra analysen:

PC-brukere ringer konsernets help desk dobbelt så ofte som Mac-brukere.
I 27 prosent av tilfellene der en PC-bruker kontaktet help desk måtte vedkommende møte opp fysisk for å løse problemet. Tilsvarende tall for Mac-brukerne var under 5 prosent.
Til sammen mener IBM at dette gjør totalkostnaden ved å eie en PC tre ganger dyrere enn ved å eie en Mac.
Dette er blant årsakene til at IBM har beregnet at de sparer et sted mellom 275 og 550 dollar over fire år hver gang en ansatt velger Mac i stedet for PC.

Større restverdi

Har du noen gang tatt en tur på Finn.no på leting etter en brukt Mac? Da har du sannsynligvis lurt på hvorfor prisen er så høy på flere år gamle maskiner. Markedsverdien på brukte Macer er høyere enn for PC først og fremst fordi bruksverdien er høyere.

Uansett hva årsaken til høyere markedsverdi måtte være, så er dette et faktum som er til fordel for bedriften: Høyere restverdi betyr lavere totalkostnad. Dette gjør at også bedrifter som ønsker å lease sine Macer, for eksempel hos Techstep, får en lav månedlig pris.

Vil du vite mer - kontakt oss

Redaksjonen
Redaksjonen
Redaksjonen i Techstep

Relaterte bloggposter

Hvor langt er din arbeidsplass kommet?

De mest foroverlente virksomhetene bruker mobile løsninger til å effektivisere produksjon, leveranser og ...
Continue Reading

Techstep er på flyttefot

17. juni flytter vi inn med brask og bram i nye lokaler Nå skal deler av virksomheten i Norge samles unde...
Continue Reading